Friday, December 24, 2010

THE ROAD NOT TAKEN

Assalamualaikum,

For those yang dah belajar The Road Not Taken dalam Short Stories and Poems, English Literature Component ketika Form Four tahun lepas mungkin lebih mudah untuk saya terangkan post ini. Namun, saya berusaha untuk meng-satisfy-kan kesemua audience saya.

Robert Frost masa muda
The Road Not Taken
by Robert Frost


Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

Menurut Wikipedia.com, poem ini by far maybe poem Robert Frost yang paling famous kerana mudah untuk difahami. Cuma Robert Frost tidak rasa begitu. Menurut Robert Frost: "You have to be careful of that one; it's a tricky poem – very tricky."


Apa-apa pun, poem itu tidak lagi diguna pakai dalam English subject untuk SPM. Namun... semasa saya begelar calon SPM 2010 (masih lagi rasanya...kan?), antara soalan Kemahiran Berfikir Secara Kreatif dan Kritis (KBKK) yang dikemukakan berbunyi: If you are the traveller, which road would you take? Why?


Jawapan saya: I would take the road that have been travelled by alot of people and lets see what can I do to make in different. It means yang saya akan ambil jalan yang semua orang ambil. Tiada bezanya. Mungkin mudah untuk merujuk orang yang berpengalaman. Cuma....


Saya akan mengubah jalan tersebut mengikut cita rasa saya. I take the same road as others but indeed I differ from them... on the very same road. Mungkin kalau diberi tugas untuk buat satu persembahan comedy... why go for sketsa? Mengapa perlu ikut benda yang sudah inane, mundane dan cliché?

A play
I want something fresh from the oven. Ya, kita buat pertunjukan comedy. Apa? Tema? Baik! Kita buat pertunjukan comedy yang bertema tetapi terbeza dengan orang lain. Kalau orang lain terhegeh-hegeh hendak buat lakonan atau nyanyian yang biasa kita tengok... apa kata saya buat wayang kulit? Atau mungkin orang lain menggunakan pentas sahaja... saya guna seluruh dewan?

Nampak tidak? Orang pakai sweater, saya pun pakai sweater tetapi sweater saya design sendiri dan orang semua tanya nama brand atau kedai tempat saya beli sweater tersebut. Contoh sahaja... saya belum lagi mampu mem-produce-kan sweater...

Cashmere sweater...Haven!

Pernah saya kata sebelum ini mengenai keterbezaan saya bukan? Tidak ingat? Cuba cari post-post saya yang lama-lama. Mungkin... dalam label yang serupa. Mengenai painting on the wall where everyone in the painting is exactly the same itu...

Secara mudahnya... saya anggap diri saya bagaikan bintang yang bewarna ungu yang bersinar pada malam bulan mengambang bersama gugusan bintang putih terserak ke seluruh angkasa.

Nampak?

りゅたろ - Saya sangat ingin menjadi terbeza dalam kelompok yang biasa.

No comments: