Sunday, December 12, 2010

DUH-Ri-ViNK

Assalamualaikum,

Sesungguhnya hati ini belum lagi reda dari terkejut akibat perpindahan secara tiba-tiba dari alam persekolahan ke alam university? huhu,,

Well, you have read it right. I started to go to driving school. Daftar hari Khamis and first class was on Saturday. Kelas pertama merupakan kelas Kurikulum Pendidikan Pemanduan (KPP). Kelas untuk ujian ber-computer. Cikgu yang mengajar dok ulang-ulang benda yang sama: "Ramai yang gagal ujian ber-computer kerana tak biasa." 
Cikgu

Then I was like: "What da heck? UKKM tu selamba je". Alah, Ujian Kemasukan Ke MARA (UKKM) yang saya buat itu pun bukannya pakai computer. Bermula dari pelajar Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun 2009 ujian ber-computer dijalankan. But still! Computer sahaja... *rolling my eyes* Bukannya pakai iPad.

Kelas tersebut memang mempunyai iras-iras kelas yang dijalankan di Ruang Legar Pusat Sumber Pendidikan (PSP) Atas. Kelas yang ber-air-cond, tempat duduk kerusi yang sekali dengan meja itu, menggunakan projector semasa mengajar, lantai jubin putih. Haha,, Baju yang dibenarkan pakai ialah baju berkolar sahaja, mesti pakai kasut, nasib baik tidak diwajibkan untuk tuck-in. Kalau tidak... memang macam Prep petang.

Bilik Kuliah C. Kerusi yang ada pencil box merah itu tempat duduk saya.

The class was okay-lah kot. Boleh tahanlah berasap! Kelas start pukul 9.00 pagi dan tamat pada jam 3.00 petang -- sepatutnya. Saya tiba di Institut Memandu Kenderaan Darat (IMKEDA) some way around 8.50 in the morning. 

Signboard depan pagar.

Then sewaktu circiling around (tidak turun kereta lagi) Ayahanda kata: "Kena pakai t-shirt berkolar ke?".
 "Tak tahu.". 
"Cuba tanya".

Belum tanya lagi sudah nampak terpampang di tepi pintu kelas bahawa wajib pakai baju berkolar. Habis-lah! Saya ketika itu pakai baju round-neck hitam. So, berkejar balik rumah sebentar untuk tukar baju.


Sebelum kelas kena cop jari, tetapi untuk beratur... pergh! Panjang sangat! Alhamdulillah settle juga akhirnya dan kelas di postpone 35 minutes disebabkan oleh kejadian tadi. Mengikut undang-undang (kot) KPP mesti 6 jam. So, dari cop jari sehingga-lah cop jari mesti 6 jam. Maknanya,  kami pulang jam 3.35 petang.

So, ujian berkomputer telah di-book pada hari Selasa ini. 50 soalan. 15 soalan pertama: Signage (belajar perkataan baru dari Ayahanda). 25 soalan seterusnya: Pemandu Berhemat dan 15 soalan terakhir: Kesihatan Pemandu. Lulus: mesti 42 dari 50 betul. 8 sahaja boleh salah. Kalau tidak lulus ujian ini, tidak boleh teruskan ke kelas kereta 10 jam dan kelas motor 10 jam juga (kot). Kalau gagal boleh ulang. RM50.00!!

Please ( x 100, 000, 000, 000, 000, 000 = sejuta juta kali ) doakan saya berjaya dalam ujian ini pula. Sekali dengan Sijil Pelajarn Malaysia (SPM) ya! Terima kasih!

A few other pictures...



Pejabat dan Bilik Kuliah

さちかわ- Yang hijau kacang pis... yang putih?

3 comments:

Anonymous said...

aku x phmla hisyam penerangan kelas die lpas ujian berkomputer hisyam,,,da la lme 10 jam n then 10 jam...gilerr...

Anonymous said...

tdi zuhri yg bg...

りゅたろ やました (Ryutaro Yamashita) said...

10 jam kereta., 8 jam motor.,