Wednesday, December 22, 2010

LELAKi DAN PEREMPUAN

Assalamualaikum,

Dalam dunia ini, Allah telah menciptakan lelaki dan perempuan secara berpasangan. Saling melengkapi antara satu sama lain. Oleh sebab itu lelaki dan perempuan berbeza dari segi physical (semua orang tahu!) dan aspects-aspects yang lain.

Perkara ini juga menyebabkan lelaki menganggap perempuan merupakan satu makhluk Allah yang mystery dan sukar ditafsir. Begitu juga perempuan. Pada mereka lelaki ini amat payah untuk difahami. Mungkin kerana tindak-tanduk lelaki berbeza dengan perempuan.

So, lelaki dangan permpuan tidak ada kelebihan atau kekurangan. Hanya terbeza dari banyak aspects. Memang silap kalau ada mana-mana pihak mengatakan lelaki dan perempuan ini ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Kalau anda buat jadual ciri-ciri mengenai lelaki dan perempuan pastikan jadual itu mempunyai tiga column. Column pertama: Lelaki. Column kedua: Ciri-ciri. Column ketiga: Perempuan. Isi column kedua dengan benda-benda macam penglihatan, multi-tasking, expression dan sebagainya.Anda akan dapat bahawa lelaki ini BERBEZA dengan perempuan.


Sebagai contoh:

Menurut kajian, perempuan mempunyai scope pandangan yang lebih luas berbanding lelaki. Ujian dilakukan dengan meletakkan tangan di tepi muka. Tapak tangan menghadap depan. Kalau tanpa menjeling, perempuan boleh nampak tangan mereka. Lelaki pula tidak mampu.


 Maka pandangan perempuan adalah jenis yang tengok secara whole. They see the picture as a whole. Mereka boleh detect benda-benda kecil yang berubah tentang sesuatu seperti expression muka atau pembaharuan tentang seseorang.

Pernah dengar: "Eh, cantik baju. Baru beli semalam ke?" atau "Muka kau nampak lain... haaa! Kau shave kan?" tak? Perempuan yang cakap semua itu bukan? Perempuan juga jenis yang vocal.

Lelaki pula berkemampuan untuk melihat secara focus pada satu-satu benda dalam jarak yang jauh.


Sebab itu lelaki boleh memburu lebih baik dari wanita. Manusia ini jenis binocular vision, jadi memang salah satu kelebihan binocular vision is to estimate distance accurately. Tidak percaya? Lakukan test di bawah.

Test untuk Binocular Vision

  1. Tutup mata kiri sahaja 
  2. Pandang straight ke hadapan 
  3. Angkat tangan 
  4. Sambungkan jari telunjuk pada pada paras mata. 
Pasti jari telunjuk tangan kanan anda akan lebih ke arah anda berbanding jari telunjuk tangan kiri.

Lelaki memang payah sedikit untuk lihat perubahan pada seseorang. Mungkin apabila isteri kata: "Abang, abang ada nampak tak benda yang baru dengan diri Yah?" Sure fail untuk jawab. Lelaki memang begitu. Apa yang mereka lihat adalah apa yang mereka lihat dahulu. Itu yang boleh drive ke sesuatu tempat dengan mudah walaupun baru sekali lalu tempat itu.

Jadi, perkara yang saya tunjuk di atas bukanlah kelebihan atau kekurangan pihak lelaki atau perempuan tetapi perbezaan. Letak pada row pandangan, lelaki ditulis sebagi focus and far, perempuan pula wide and close. Nampak? Perbandingan yang setara. Kalau putih lawannya hitam, focus lawannya wideFar pula lawannya close. Bukan begitu?

さちかわ - Membetulkan pandangan anda

No comments: