Monday, December 20, 2010

REALiTY TV SHOWS

Assalamualaikum,

Sesungguhnya saya bukanlah seorang manusia yang mengagungkan reality TV shows sangat tetapi tidak pula saya merendahkannya. Apabila membaca satu article mengenai rancangan reality TV, terlintas di minda saya: Betapa teruknya  reality TV programme hari ini.

Reality TV programme merupakan satu kemusnahan pada documentaries di kaca television

Hal ini adalah kerana setiap pelakon dalam sesebuah rancangan reality TV sama ada rancangan yang saya tonton seperti:

America's Next Top Model (semua cycle termasuk yang terbaru Cycle 15

Biggest Loser dan Biggest Loser Asia
Kimora Lee Simmons: Life In The Fab Lane 
Giuliana & Bill
Akademi Fantasia (dahulu-lah.. sekarang tidak lagi)
Who Wants To Be A Millionare 
Kunci Khazanah

Roda Impian
 telah dieksploitasikan dan di-downgraded-kan kehidupan mereka oleh crew-crew penyiaran di sebalik tabir. Bintang-bintang reality akan mem-potray-kan diri mereka. Maksudnya DIRI MEREKA SENDIRI. Bukan macam pelakon biasa seperti Daniel Radcliffe, Emma Watson dan Rupert Grint. Mereka bertiga membawa watak Harry Potter, Hermione Granger dan Ronald Weasley di layar perak.

Emma, Daniel dan Rupert.
Ron, Hermione dan Harry
Kalau Snooki, Snooki juga di kaca TV(Jersey Shore).

Snooki (buruknya nama).
Kalau Heidi Klum, Heidi Klum juga di kaca TV (Project Runway).

Heidi
Setiap bintang reality TV purposely shot dan di-edit untuk kelihatan seperti yang anda lihat di TV. Kalau nampak jahat hendak mampos seperti cast members dalam Keeping Up With The Kardashians 
Chloe, Kim dan Courtney
atau nampak sweet seperti peserta dalam American Idol
Peserta American Idol Season 10
itu semua kerja orang di sebalik tabir. Hakikatnya? Mereka tidak begitu.

Kalau dikaji, ramai bintang reality TV complaint tentang diri mereka dihadapan penonton. Hampir kesemua rancangan reality TV adalah TIPU sama ada yang dirakam pada hari itu dan di siarkan pada hari itu juga (siaran langsung?) atau yang di-jumble up dan di-mumbo jumbo-kan ketika editing. Seseorang bintang itu boleh menjadi sangat-sangat baik di set tetapi dia di-edit untuk kelihatan seperti a total monster kerana penerbit merasakan perkara itu sesuai dengan story line

Begitu juga sebaliknya. Seseorang yang berperangai seperti diva yang minta itu, minta ini bagai... macam-lah tidak bolah cari sendiri (sehingga menyusahkan orang lain) mampu kelihatan seperti pengacara nombor satu Malaysia yang sentiasa muda dan senyuman lekat di bibirnya. Dia juga mampu untk menjatuhkan air mata penonton rancangan reality TV yang diacarakan olehnya. Padahal... hampeh!

Itulah yang dilihat olah seluruh dunia pada hari ini. Kita pula terima bulat-bulat tanpa usul periksa. Bertaklid semata-mata. Yang buruk di TV, buruklah nama mereka. Yang baik di TV, baiklah nama mereka. Sedangkan tidak semestinya mereka begitu. 

Mengapa mereka lakukannya? Fame, glamour dan popularity. Mereka sanggup menipu satu dunia tentang siapa mereka sebenarnya. Tetapi bukan semua yang begitu. Ingat! Saya ada beritahu sebelum ini, HAMPIR SEMUA rancangan reality TV adalah palsu... BUKAN SEMUA.

さちかわ -  Saya tetap suka menonton reality TV shows...

No comments: