Monday, March 28, 2011

SHED SOME LiGHT

Assalamualaikum,

Terkesima dengan tindakan Maryam Mustaffa semalam sebab dah lama orang tak datang kat saya nak tanya things... except for Agnes Richard Daniel. Boleh dia cakap macam ni "Assalamualaikum, ni kaunter pertanyaan kan? Nak tanya sikit.." Wah! Kaunter haaa! Tapi tak mengapa, lama dah tak rasa diperlukan.

Dan dari situlah tergerak hati saya untuk menulis article ini. Sebab ramai yang menanya.

Ok, after Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), kita boleh sambung pengajian melalui banyak tempat. 

  1. Form 6 (STPM)
  2. Matrikulasi
  3. Asasi / Foundation
  4. Diploma
Kalau kita ambil Form 6, kita akan belajar sebiji macam SPM. Suasana persekolahan, baju sekolah, belajar general things macam Bahasa Melayu (BM), English, Sains, Maths and things like that.



Matrikulasi pula, melibatkan kita DAPAT atau TIDAK. Sebab matrikulasi biasanya akan ambil students yang excel dalam studies sewaktu SPM. Kira macam pelajar paling pandai dari kalangan pelajar pandai begitu. Tapi ini NORMALLY-lah, bukan wajib. Matrikulasi mengambil masa 2 tahun pengajian equals to 4 semester. Benda yang diajar disana memang sudah menjurus kepada course. Keluar boleh ambil degree yang ada bachelor-bachelor tu. Kalau excel dalam matrikulasi (sistem sendiri), biasanya akan berpeluang besar untuk further studies ke luar negara.

Kalau ambil asasi or foundation, macam yang Azlan Zainal Abidin and Norashikin Zulkifli buat. Mereka study dulu di kolej and benda yang mereka study ada tempias-tempias course yang bakal diambil. Then, mereka terus ambil degree juga. Cuma, biasanya kalau ambil foundation, mesti sebab ambil degree luar negara. 

Diploma pula yang memang dah masuk course dah. Belaja 3 tahun equals to 6 semester di universiti. Diploma akan dapat sijil, macam matrikulasi... tetapi nak cari kerja dengan sijil diploma susah. Orang dah tak pandang dah. Tetapi jika bandingkan budak matrikulasi dan diploma yang ambil course yang sama untuk degree, most yang first class is budak diploma. Mereka belajar 3 tahun course tu, lagipun umur mereka tua setahun.

Then tiba masa untuk ambil degree, masters, PhD. dan sebagainya. Ingat! Dunia sekarang bukan setakat tengok degree sahaja. Mereke tengok first class degree. Kalau ada salah dan silap, tolong inform ya!

りゅたろ - Harap ter-shed some light

3 comments:

Maryam Mustaffa said...

okie dokie~~ da paham dah,, thankz,, ape kate ko bwat pasal biasiswa ngan pinjaman plak~(n_n)klu rjin~ >ak taw ko rajin!< he3

Anonymous said...

btw, ada sikit salah info about the information,

1. matrik usually bukan dapat or tak and they don't choose students yang excellent sahaja, ada yang dapat 2A pun boleh masuk matrik, random selection. dorang boleh pilih whether nak matrik setahun or matrik 2 tahun. tapi biasanya, orang pilih matrik 1 tahun - 2 semester. and if you have excellent CGPA during matric, baru boleh consider untuk pergi oversea. dekat matriks you have to struggle untuk dapat good pointer, sebab your pointer will determine your course nak ambik during degree.

2. for foundation, tak semestinya untuk preparation ke luar negara je. UIA ada foundation, UM too, yet we have to further our degree in some local universities, unless you are 4 flatter student yang boleh pergi oversea jugak.

good luck and all the best. :)

-your senior-

りゅたろ やました (Ryutaro Yamashita) said...

Terima Kasih kerana membetulkan,

1. Betul apa yg saya cakap which is "Kalau excel dalam matrikulasi (sistem sendiri), biasanya akan berpeluang besar untuk further studies ke luar negara." Hightlight the word excel dan biasanya.

2. Saya baru tahu matrikulasi boleh pilih 1 or 2 tahun. Terima kasih.

3. Saya baru tahu ponter yg determine course. Terima kasih

4. Betul apa saya cakap "Cuma, biasanya kalau ambil foundation, mesti sebab ambil degree luar negara." Highlight the word biasanya.