Monday, March 28, 2011

MELAYU

Assalamualaikum,

Lama rasanya saya tidak tulis article yang melibatkan saya membebel atas benda-benda yang kita tidak sedar.

Dalam Bahasa Melayu (BM), imbuhan awalan 'me...' membawa maksud sedang. Sebagai contoh, melekap yang membawa maksud sedang lekap. Imbuhan awalan 'me..' ini kebiasaannya digunakan untuk perkataan yang bermula dengan huruf 'L'. Lekap, lekat, letak dan layu.

Maka, bila kita letak perkataan 'layu' dengan imbuhan awalan 'me..' kita akan dapat perkataan...? Tepat sekali! MELAYU yang membawa maksud SEDANG LAYU. So, senang cerita... Bangsa Melayu merupakan bangsa yang sedang layu. Bermula dari zaman Kesultanan Melayu Melaka sehinggalah hari ini.

Gambar hiasan
Buktinya, kalau kita bezakan pemikiran orang Melayu dengan orang Cina. Siapa yang lebih advance? Itu sebab orang Cina yang memegang tampuk ekonomi Malaysia. Kalau kita tengok orang yang merempit.. siapa? Melayu. Yang consume dadah? Melayu. Yang membunuh, merompak, merogol, meliwat dan banyak lagi? Mostly Melayu.

Well kamu mungkin akan kata sebab negara kita abundance of Melayu. Cuba tengok zaman Rasulullah memerintah. Elok sahaja bangsa Arab Quraisy. Sebangsa dengan Rasulullah lagi. Jadi hujah mengatakan bahawa Malaysia ramai Melayu berbanding kaum lain boleh dicincang lumat-lumat, masuk dalam beg plastik hitam, ikat kuat-kuat, campak kat laut. hehe..

Melayu memang mundur. Bila kita tengok industri perfileman. Kalau bukan filem hantu, mesti filem hantu. Kalau tak pun filem hantu. Paling low class punya cerita mesti cerita hantu. Paling high class cerita hantu. Kalau bukan hantu... mesti ada kaitan dengan perniagaan. Rasuah sana sini. Dengki mendengki. Jatuhkan orang sana sini. Kalau tak pun cinta telarang. BOSAAAN!! Tiada idea baru! Pesan saya sewaktu ini: "Filem kita, budaya kita".

Gambar hiasan
Ramai yang membantah bila saya kata "Aq benci Melayu". Mereka akan kata "Dah tu!? Kau apa!?" Jarang untuk saya cerita benda ini pada orang. Tapi inilah sebab saya tak minat dengan Melayu. Melayu ini mundur pemikiran, bodoh tindakan, bebas pergaulan, terlajak percakapan dan banyak lagi yang negatif. Tiada langsung unsur-unsur mahu memajukan diri.

りゅたろ - Bukan 100% Melayu

6 comments:

ji[e]an~ said...

i like ur point of view:D

Aku Normal said...

aku ada cmpur jawa lah. bukan melayu tulen. hehe:)

syasya said...

i like this hisham! agree! i love to mix around with chinese

りゅたろ やました (Ryutaro Yamashita) said...

Jihan., tangs., huhu,, anda bila mahu tulis bnyak2.,??

りゅたろ やました (Ryutaro Yamashita) said...

Fatin Nazirah., aku juga., itu pasal tulis "Bukan 100% Melayu" hehe,,

りゅたろ やました (Ryutaro Yamashita) said...

Fasya., aku pula suka mix dgn community local., huhu,,