Tuesday, May 10, 2011

PETRONAS EduQuest Camp 2011 (part 3)

Assalamualaikum,

Masih hari kedua.

Jadual pergerakan time petang ni sama sahaja macam waktu pagi where Group C kena gerak 1.20 petang sebab kena berada di Block B jam 1.30 petang. Group D pula jam 1.50 petang bergerak dari V2 kerana kena berada di Block B jam 2.00 petang. Kami yang dari Group A dan B ini bergerak pada waktu yang sama dengan Group D tetapi pergi ke Main Hall.


Apablia anda telah tiba di Main Hall pada jam 2, masuk dalam Main Hall dan penuhkan lines belah-belah kiri (senang nak diorang nak monitor). Kemudian anda akan diberi penerangan mengenai English Placement Test. EPT ni focus on grammar, vocab dan comprehension. Macam tests yang lain, it's objective! 50 questions to be answered in one hour.

Test ini conducted macam soalan 9 -15, paper BI (vocab or grammar) untuk dalam  first 20 questions. Alah, yang dia bagi article lepas tu dia blank-kan beberapa words and it is up to us untuk pilih A, B, C atau D. Lepas tu bahagian yang dia bagi full passage pula. Ini style summary punya passage dan literature punya passage tapi jawapan objective. Time ni, kena baca passage dia betul-betul untuk jawab soalan-soalan objective yang ditanya selepas itu. Normally soalan straight foward tapi jawapan yang tidak. Dia akan bagi soalan macam: "He then ____ out of the room.  A. Dashes  B. Ran  C. Zoomed  D. Jog" Haa pilih laa... (semua macam sama kan?)


Untuk format macam ini... ada lebih kurang  3 page (5 soalan setiap page). Click untuk membesarkannya. 
Click untuk membesarkannya.
Format macam ni pula dalam 4 page (1 page 5-10 soalan). Click untuk membesarkannya. 
Lepas selasai kutip jawapan dan soalan, mereka akan edar pula soalan Critical Reasoning Test Part II (jangan tanya saya kenapa part ii dulu... saya pun tak tahu!). CRT Part II ini merupakan Verbal Evaluation TestVBT ini merupakan test untuk lihat tahap pemahaman kita terhadap passage yang tersangat pendek dan kemampuan kita untuk beri pendapat. Objective, 60 soalan, 30 minit masa menjawab, 1 soalan 30 saat sahaja.

Arahan soalan. Click untuk membesarkannya. 

 Click untuk membesarkannya.  
 Click untuk membesarkannya. 
 Click untuk membesarkannya. 
  Click untuk membesarkannya. 
Selesai CRT Part II, mereka akan edar soalan CRT Part I iaitu Diagrammatic Series atau lebih dikenali sebagai psychometric testing. DS ini untuk measure analytical thinking dan sequencing ability. Konsepnya mudah, dia bagi satu sequence of diagram (ada lima) kemudian dia suruh anda sambung dengan memilh jawapan A, B, C, D atau E. 40 soalan untuk dijawab dalam masa 20 minit.

Contoh DS 1
Contoh DS 2
Contoh DS 3
Contoh DS 4
Contoh DS 5
Contoh DS 6
Contoh DS 7 (yang sebenarnya tiada warna ya!)
Contoh DS 8 (yang sebenarnya tiada warna ya!)
Oh ya! Setiap test akan diberi kertas OMR untuk dihitamkan ruangan jawapan (termasuk Maths Test). Tulis nama penuh dan IC di sudut kanan atas. Selesai CRT, anda boleh kembali ke bilik dan pack barang untuk pulang. Sebelum pulang, pergi balik ke tempat pendaftaran hari itu dan pulangkan kembali kunci bilik.

りゅたろ - Jawapan? Cari sendiri! Haha

No comments: