Saturday, August 13, 2011

Bestnya Berduit!

Assalamualaikum,

Dah sebulan blog tak ber-update. Nak kata lap top tiada... masalahnya benda itu sentiasa ada bersama. Nak kata tiada internet connection pun tak boleh sebab 24/7 ada di apartment (thanks to P1). Nak kata tiada masa? Haha... Program yang lagi brutal pun boleh update blog. Kenapa tidak saya?

##############################

Apa yang anda akan lakukan jika anda ada RM29.90? Beli novel? Baju atau kasut? Bagaimana pula jika anda ada RM1,000,000? Satu juta ringgit? Mungkin anda akan kata: saya akan simpan RM200 000. Saya akan beri ibu ayah sebanyak RM500 000 dan lagi RM200,000 akan saya belanja. Saya tahu ada yang plan berbeza, tapi ada anda terfikir dengan RM200,000 anda boleh buat apa? Beli iPhone 4? Baru RM1,500++ Beli baju baru, kasut baru, tali pinggang baru, stokin baru, wallet/purse baru, earing baru, topi baru dan segalanya. Tup-tap-tup-tap, baru habis RM2,000. Kiranya dalam masa 5 hari anda mungkin telah berjaya membelanjakan RM7,000 dengan jayanya! WOW! Besar nombor itu. Tapi, RM7,000 dari RM200,000... anda masih punya baki RM193,000. Nak habiskan semuanya dalam masa sebulan? Apa lagi yang anda mahu beli? Phone baru sudah, baju-baju sudah, buku sudah, accessories sudah... apa lagi?

One of the most expensive phone.
Anda nampak tak? Hidup sebagai orang kaya macam Oprah punyai masalah cukup rumit: "Okay, I have a billion dollar... what am I going to do with it?" Seriously, kalau anda dapat RM300 sebulan, anda tahu dengan RM300 anda boleh achieve apa. Tapi dengan RM1,000,000? Kita masih belum mempunyai capacity dan mind frame yang cukup ampuh untuh dijadikan sebagai tapak semaian wang ringgit. Kita tak tahu kuasa kewangan yang ada pada kita itu boleh buat apa. Kita tidak tahu caranya untuk capai sesuatu dengan menggunakan jumlah wang cukup besar itu.

Apa yang kita tahu? Kita mahu kaya. Kita mahu banyak duit. Kita mahu rumah besar, kerata laju, barang berjenama. Tapi ada kita fikirkan management of all those things? Ada kita set up a strategy to ensure that the ridiculously big sum of money stay dengan kita if not double itself? Tidak pernah bukan? Kita mahu capai sesuatu, kita rangka satu perancangan yang pada akal cetek kita ini sudah cukup sempurna. Kita guna perancangan itu untuk dapatkan that enormous amount of money. Tapi semasa kita dapat? Setelah kita berhenti berusaha untuk mendapatkannya? Ada kita buat perancangan untuk itu?

Money!
Post saya kali ini begitu banyak soalan kerana saya mahu anda berfikir. Bukan sahaja menerima. Bukan seperti sponge yang menyerap air dan bila diperah, keluar balik semua. Use your head to think! You have planned to get to a place, but once you are there... have you ever thought of what you are going to do next? Or at least what are you going to do there? I know. The answer is not.



All in all, think as far as the whole world can before you act. Do not think as far as you can for you may a little bit short-sighted than others. Push your barrier. Compete with those who are better-of course secara sihat. Then you can think as far as the whole world can before you act. Ingat, berfikirlah 360 degrees.

Do nothing.
 りゅたろ - Lama tidak menulis dalam Bahasa Melayu.

3 comments:

devil divine said...

Tunggu la aku jadi jutawan nanti.

Inspector Saahab said...

serius aku xde msalah klu duit bnyakk :) $$$$$$

りゅたろ やました (Ryutaro Yamashita) said...

Aku pun.,
kalau aq taw na guna utk aperw lerr.,
huhu,,