Thursday, July 14, 2011

A Very Good Example

Assalamualaikum,

Saya baru tahu bahawa Joanne Kathleen Rowling mempunyai masalah depression yang teramat sangat akibat kematian ibunya. Kerana depression itu J.K. Rowling tidak mampu meneruskan kehidupannya seperti biasa. Bak kata tuan punya badan: "It is something that you cannot possibly feel because it is not a feeling. It is not sad bacause sad is an emotion. You can feel sad. But depression is beyond that. It is a situation where you are plunged into nothingness. You are soulless. Lifeless".

Bagi pembaca dan penonton siri Harry Potter yang movie franchise-nya telah pun berakhir hari ini, pasti kenal that kind of sensation. Perasaan ini dizahirkan melalui satu makhluk ciptaan J.K. Rowling. Makhluk ini berjubah hitam yang koyak rabak dan berpenutup kepala. Makhluk ini juga terbang dan makanan mereka adalah kesedihan manusia. Apa benda itu? Ya, Dementor. sungguh saya tidak sangka Dementor merupakan satu ciptaan hasil daripada realiti kehidupan J.K. Rowling.

Dementors

Dementors hanya mampu dilawan oleh Patronus yang terhasil daripada Patronous Charm (Expecto Patronum). Juga kepada pembaca dan penonton Harry Potter pasti tahu akan hakikat untuk berjaya mem-produce-kan Patronus yang cukup kuat, sesorang ahli sihir itu hendaklah menghadirkan rasa gembira dalam hati. Lagi gembira  seseorang itu,  maka semakin kuatlah Patronus dia.

Patronus ini juga merupakan satu ciptaan J.K. Rowling berdasarkan enigma kehidupannya. Bagi melawan depression yang melanda, J.K. Rowling menulis. Tanpa menulis... kemurungan itu akan datang menyapa tanpa diduga. So, menulis merupakan satu therapy buat J.K. Rowling dan perkara itu mampu buatkannya gembira menghadapi hari-hari yang mendatang. 


Sedar atau tidak, perkara ini ada kaitan dengan budak yang nak try bunuh mak dia itu. There are so many negativeness di dunia ini. Don't tell me anda tidak pernah rasa. Bila anda masuk bilik yang ada dua orang rakan yang sedang bergaduh, mesti anda dapat sense dia punya tense atmosphere kan? atau perasaan uneasy bila anda mingle dengan wrong sort of people. Mungkin juga bila anda berada di tempat yang tidak positif seperti penjara, kubur dan sebagainya. Pasti anda rasa 'kelainan'nya kan? 

Itulah aura negatif. Sesetengah tempat memang project aura itu. Sesetengah orang pun sama. Dan kita sebagai manusia memang diberi kelebihan oleh Allah untuk sense all those things

Negativeness
Seperti dalam article anak cuba bunuh ibu itu juga saya ada kata, to fight this thing off kita kena wrap ourselves dengan white light which is positiveness. Kalau kita masuk bilik yang ada dua orang sedang bergaduh, kalau kita tak keluar balik mesti kita cuba ease thing up. Bermakna kita fight dengan positive things seperti ceria dan lawak kan? Kalau mingle dengan orang-orang yang depress dan sebagainya pun kita buat benda yang sama sebab kita tak suka rasa awkward itu. Bila kita berada di tempat-tempat yang negatif pun kita berusaha mempositifkan pemikiran kan?

Nampak tak? Kita apply concept being positive when everything are negative tanpa kita sedar. Namun, apa salahnya kita apply the positiveness towards everything yang belum kita encounter pun. Kalau kita positif dan jumpa benda positif, kita akan bertambah positif. Kalau kita positif dan jumpa negative kita akan meneutralkan keadaan. Kalau kita negatif dan jumpa benda negatif kita akan semakin negatif. Macam mathematical equation. 1 + 1 = 2. 1 + (-1) = 0. (-1) + (-1) = (-2). Atau boleh ambil concept interference of waves. Contructive, destructive dan.... entah. Tak ingat. hehe...

But you get the point.

So, after baca article saya ini... how about anda make a change in your life? Be positive. Kalau tak boleh setiap hari, buat selang sehari. Tak boleh juga buat 3 kali seminggu. Tak boleh jugak, buat sekali seminggu. Percayalah, hari anda akan jadi lebih baik. Belajarlah cara untuk lawan Dementors. Wujudkan perasaan gembira!

りゅたろ - Usaha tangga kejayaan.

1 comment:

Nyiohhh said...

HARRY POTTER! :D