Wednesday, June 1, 2011

Apa Guna?

Assalamualaikum, 

Hari ini, Facebook mendominasi aktiviti seharian kita. Macam-macam pasal Facebook yang telah menyebabkan kita lekat pada dia. Rindu Myspace lama (tiba-tiba). Antara kelebihan Facebook selain kita dapat connect dengan sesiapa sahaja yang ada akaun Facebook, kita juga akan ada notifications mengenai macam-macam benda. Comments, messages, groups dan birthday seseorang rakan. Selagi birthday yang dia letak itu betul. 


Perasan tak? Bagi readers yang juga friends saya di Facebook, saya tiada inisiatif langsung untuk ucap "Happy Birthday!" kepada sesiapa pun. Teruk kan? Well, for my defense... cuba kita tengok balik ya. Orang-orang itu wish birthday anda kerana apa? Sebab Facebook buat notification. Kalau dia tak buat notification? Ada orang wish? Ada! Orang yang ingat birthday anda. Berapa orang yang ingat? Bukan semua.

Ada lagi ke perasaan:"Aww, you remember!" kalau kerja mengingatkan itu terletak pada Facebook? Orang yang di-wish itu tidak akan mempunyai perasaan terkejut kerana ada orang yang dia tak sangka ingat akan hari lahirnya. There will be no sense of a real gratitude-lah kalau macam tu. Tiada istilah friendship.

"Aww... so sweet." Macam tu?
Maka, untuk birthday saya, tak perlulah untuk anda beramai-ramai, berbondong-bondong, berpusu-pusu untuk wish birthday saya kalau ada ingat birthday saya akibat Facebook. Dan saya juga berharap bagi sesiapa yang tak dapat wish dari saya kerana saya memang tidak tahu dan kalau saya tahu pun, saya tak ingat. Means that your birthday is not one of the memorable events yang berselirat dalam kepala saya ini. Sorry but that is the cruel truth. Buat apa saya mahu tipu? Kata radikal.

Saya juga cukup pasti bahawa ramai dalam kalangan readers yang langsung tidak pernah terfikir pasal benda ini kerana happy bila ramai wish. Means ramai yang take some time to spend it for you. But me? No. Being of those kind of guys yang suka buat "Reality Check!", saya cukup percaya yang wish birthday anda itu bukannya ingat pun. Kalau ingat... setakat berapa kerat sahaja.

Reality Check list.
Pun begitu, saya tidak menolak kemungkinan yang mereka betul-betul care pasal anda. Yalah, anda ada 500++ friends tapi yang wish 70 sahaja. Means that they realise bahawa a friend of them, was born that day - ages ago. And they make an effort to wish you just to show you they appreciate you. Awh... but not me! Jangan haraplah anda mahu buat begitu pada saya atau saya buat begitu pada anda.

Macam Ngah Muhammad Zarif Izzat. Dia fake-kan birthday dia kat Facebook. Birthday dia sepatutnya bulan Oktober tapi diawalkan berbulan-bulan. Hasilnya? Berbondong-bindong wishes dia dapat. membuktikan betapa ignorant-nya mereka yang bagi wish. Ada juga yang sedar akan hakikat bahawa birthday Ngah pada bulan Oktober. Apa-apa pun, tahniah diucapkan pada semua yang wish dia kerana anda wish dia sebab nak wish  Bukan sebab lain.

Birthday cupcakes Nina tahun lepas.
So, cuba fikir balik, anda mahu wish orang sebab Facebook? Atau sebab anda yang ingat birthday dia? Anda mahu orang wish birthday sebab Facebook? Atau sebab mereka memang ingat birthday anda? Mana satu?

りゅたろ - Seriously, tak payah wish saya kalau anda tak ingat.

3 comments:

Aku Normal said...

aku ingat birthday kau! 18 oktober. haha :D tp kalau yg betul2 aku tak ingat birthday dia aku akan cakap mcm ni, 'Eh, birthday kau hari ni ke? aku tak tahu pun. Btw, happy birthday:)'.

Syaza Shari said...

aku setuju ngn ur opinion hisham. hehehe... & i would also agree with fatin, kalau aku tak igt, n bila org wish2 smone's bday, aku akan say the same thing, but kalau jujur n ikhlas,, aku akan msg n kol org tu. huhu.. tp, kau lagi buat aku trharu sbb last yr kau dtg bday aku.. hehehe.. tq hsham, walaupun aku tak tau tjuan utama kau dtg smbut gk last yr. but still, it's memorable.. :)

りゅたろ やました (Ryutaro Yamashita) said...

Tahun lepas actually aq na jumpa kengkawan jerw., sbb aq ta pnah ikut gathering besar2 camtuh., but., seronok juga birthday bash ko., aq ske gambar ko ngan Jihan kat dpn teddy bear gergasi., ko bg peluang aq tgkp gambar chantique., hehe,,